Friday 12 August 2011

PAS RISAU... 12000 PENGUNDI YANG DIPADAMKAN TU ADALAH AHLI PAS...

komen jaketmerah: PAS MEMANG PERLU RISAU SEBAB PAS BUKAN HILANG 12 RIBU SAJA..MALAH RATUS RIBU... HILANG SOKONGAN.. SALAHKAN DIRI SENDIRI... JANGAN SALAHKAN ORANG LAIN..

PUTRAJAYA, 12 Ogos – Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan memadam nama 12,000 pengundi yang berusia 90 tahun ke atas daripada senarai daftar pemilih berkuatkuasa serta merta, kata Pengerusinya Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.
Beliau berkata keputusan itu dicapai oleh SPR dan Jabatan Pendaftaran Negara(JPN) baru-baru ini kerana mereka tidak lagi aktif berurusan dengan JPN selain telah meninggal dunia atau lucut kewarganegaraan.
Bercakap kepada pemberita sebelum menghadiri majlis berbuka puasa SPR disini hari ini, Abdul Aziz berkata bagaimanapun jika ada warga negara berusia 90tahun ke atas yang ingin mengundi tetapi mendapati namanya sudah dipadam, merekaboleh menghubungi SPR dan JPN untuk mengaktifkan nama mereka kembali.
Dalam perkembangan lain, Abdul Aziz menafikan SPR mendaftarkan nama warganegara asing sebagai pengundi supaya jumlah pengundi berganda seperti yangdidakwa pihak pembangkang.
“Tiada daftar pemilih yang 100 peratus tepat di mana-mana negara pun. Kitaada 12.3 juta pengundi di seluruh negara. Memang perlu berhati-hati supaya tidakberlaku kesilapan.
“Kadangkala ia berlaku juga disebabkan masalah teknikal, nama bertindih dansebagainya. Tetapi kita tidak akan biarkan nama-nama itu dan sentiasadibersihkan melalui Agency Link-up System’ (ALIS),” katanya yang akan mengadakanperbincangan untuk memperbaiki masalah itu dengan JPN pada minggu hadapan.
ALIS adalah sistem ekslusif yang menghubungkan secara dalam talian, ibupejabat dan pejabat negeri SPR dengan JPN.
Mengenai persediaan untuk menghadapi pilihan raya umum (PRU) ke-13, AbdulAziz berkata SPR sentiasa bersedia pada bila-bila masa untuk menghadapinyatermasuk mewujudkan jawatankuasa teknikal khas antaranya untuk memantau kawasanlogistik di setiap negeri, urusan bajet, petugas serta peti undi.
Pada majlis itu, beliau turut menyampaikan sumbangan kepadaanak-anak yatim dan kakitangan sokongan SPR dalam membantu meringankan bebanmereka untuk menyambut Aidilfitri.

No comments:

Post a Comment